Lahti-Riihimäki-Lahti-Riihimäki-Lahti

Höyruyveturimatkat1009 Oy:n hallussa olevan legendaarisen Ukko-Pekka ”Tonniysin” muutto oli käsillä Helsingin Pasilasta Kouvolaan. Siirron yhteydessä järjestettiin lauantaina 17. marraskuuta yleisölle avoin junamatka Riihimäeltä Lahden kautta Loviisaan (ja satamaan) ja takaisin Lahteen, josta veturi kalustoineen matkaisi uuteen sijoituspaikkaansa, Kouvolaan.

Topparoikalla on ollut perinteisesti junan kahviovastuu, niin myös tälläkin kertaan. Ostokset tehtiin jo torstaina Lahdessa ja vietiin Pasilaan junaan odottamaan lauantain matkaa. Yksi Topparoikan puuhamiehistä jäi Helsinkiin valmistautumaan tulevaan reissuun ja itse ajoin hänen autonsa takaisin Lahteen ja se oli tarkoitus jättää Lahden asemalle.
Lauantaina-aamuna oli herätys suhteellisen aikaisin, jotta ehtisin junalla Riihimäelle Ukko-Pekkaa vastaan. Aamulla sain vielä kyselyn ehdinkö junaan, johon ylimielisesti vastasin että ”Tottakai”. Autolla asemalle ja hetken parkkipaikan etsimistä. Kun vähän yli seitsemän kävelin hämärässä aamussa kohti laitureita, tuli kuulutus, jota en kuunnolla kuullut. Mutta siitä johtuen minulle alkoi muistumaan mieleen että Riihimäen junat lähtevät vähän yli tasan (tarkalleen kuusi yli) eikä vartin yli kuten oli internetistä katsonut. Katselin siinä aidan takaa kun Riihimäen juna lipui kohti etelää. Raporttia tapahtumasta Pasilan yhteyshenkilölle ja toisin kuin oli suunniteltu, auto alle ja Riihimäelle.

Saavuin hyvissä ajoin asemalle ja nautiskelin kahvin laiturilla, odottaen puuskuttavaa ääntä. Kellon lähestyssä kahtakymmentä vaille yhdeksää etelästä kuuliui tutunoloinen vihellys. Pekka saapui puuskuttaen, ihmisten ollessa kameroineen vastassa. Vaikka oli varhainen lauantaiaamu, paikalla oli silti mukavasti ihmisiä. Pekka pysähtyi ja hyppäsin suoraan kahvilavaunuun järjestelemään kioskia kuntoon. Eikä aikaakaan kun kahvinjanoisia oli jo jonossa.
Matka alkoi tiskin takana notkuessa, tai ennemminkin heiluessa. Kahvia meni mukavasti ja kuulumisia vaihdettiin. Tämä olikin ensimmäinen kerta kun matkasin höyryn kyydissä Riihimäeltä Lahteen. Eräs matkustaja päätti Riihimäen asemalla vaihtaa normaalin vuorojunan höyryjunaan. Lisäksi Järvelästä nousi mukaan pariskunta, jonka herätti veturin pillin vihellys, luultuaan ensin sitä pesukoneen vinkunaksi. Aseman vieressä asuneena ehtivät hyvin kyytiin.
Matkassa oli myös toimittaja eräästä uusimaalaisesta lehdestä ja hän kyseli muutamien matkustajien tunnelmia.

Väkeä ei ollut paljoaa, joten pääsin itsekin nauttimaan ja ihastelemaan sekä maisemia että pysähdyspaikkoja. Lahteen saavuttiin aikataulussa ja väkeä oli jälleen laiturilla kameroiden kanssa. Samalla vaihtui junan kahvilahenkilökunta. Allekirjoittanut jäi Lahteen, jotta voisi lähteä hakemaan puuhamiehen auto Riihimäeltä, jonne olin sen ajanut aamulla. Tämähän oli alkuperäinen suunnitelma, kaikilta muilta osin paitsi auton hakemiselta. No, edessä olisi siis matka Riihimäelle, tällä kertaa junalla.

Mukaan pyysin vielä seuralaiseni, mutta sitä ennen kuitenkin pörräilyä Lahden keskustassa, mm. joulupukin odottelua, jota en sitten nähnytkään.
Keskipäivällä pääsimme junan kyytiin. Matka meni rutiininomaisesti, junassa istuen. Riihimäen asemalla piti sitten tietysti ensimmäisenä löytää vessa. Suuntasimme aseman kylkeen rakennettuun ostoskeskukseen. Vaikka oli lauantai keskipäivä, käytävät kumisivat tyhjyyttään, lukuunottamatta nuorten ja vanhojen alkoholistien ääniä.
Yhdessä liikehuoneistossa oli taidenäyttely, jossa oli vaihtelevan tasoisia töitä. Tämän jälkeen kävimme sekatavarakaupassa, jossa oli kaikenlaista tarpeellista ja tarpeetonta. Löysipä seuralaiseni sieltä jotain ostettavaa.
Ostoskeskusseikkailun jälkeen suuntasimme asemalta hieman syrjään, kirpputorille, jossa vierähtikin tovi. Tonkimisen jälkeen vielä eläinkaupun kautta jälleen ostoskeskukseen (eri kuin aiempi) ja sitten ajomatka kohti kotia. Talvinopeusrajoitukset olivat jo tulleet teille voimaan kantatie 54:kin, joten ei kiiruhtaa voinut, vaikka UP oli palaamassa jo Loviisasta ja saapuisi piakkoin Lahden asemalle.
Kärpäsenmäellä sitten välähti. Ei minulla vaan peltipoliisilla. Jäädään odottamaan tuloksia…

Soitto tuli radalta ja Ukko-Pekka oli saapuisi Lahden asemalle, jonka jälkeen se vesitettäisiin makasiinin edessä. Siispä ”Pösön” nokka kohti makasiinia. Ajoin laiturille ja muut puuhamiehet olivatkin jo alkaneet tyhjentämään vaunuja Topparoikan tavarasta. Kuulumisten vaihto ja sitten porukka hajaantui omille tahoilleen.
Käveltyäni asemalta radan vartta, Ukko-Pekka puuskutti komeasti ohi kohti uutta kotiaan.

Rauno Kurki Runomaratonin uusi puheenjohtaja

Lahden Runomaratonin uudeksi puheenjohtajaksi on valittu yksimielisesti kouluneuvos, rehtori Rauno Kurki. Perustajajäsen ja alusta asti puheenjohtajana toiminut Jouko Skinnari ei asettunut enää ehdolle. Uudeksi pääsihteeriksi valittiin yksimielisesti fil. maisteri Sanna Virta. Nykyisen pääsihteerin neljä vuotta kestänyt toimikausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi varapuheenjohtaja on näyttelijä-ohjaaja Maarit Peltomaa. Muut hallituksen jäsenet ovat fil. maisteri Milla Koivu, fil. maisteri Marja-Terttu Lounavaara, teologian maisteri Lasse Reijomaa, fil. tohtori Merja Sagulin, yrittäjä Päivi Virta ja vastaava kirjastovirkailija Marja Welin. Toimistosihteerinä jatkaa mediatekniikan insinööri Jenny Koivula.

Runoilija Risto Ahdin toimittama uusin runokirja ilmestyy joulukuussa. Se on koottu viimeisimmän runokilpailun ”Työ, elämä” parhaimmista runoista.

Rauta-aikaa Pro Puussa

Pro Puu -galleria on yksi Lahden suosikkigallerioistani ja puu on materiaaleista yksi mielekkäimmistä katsella ja työstää. Työstön osalta ainakin verrattuna vähäisesti niihin muihin materiaaleihin mihin olen sormeni sotkenut. Tämä paikallinen, mutta ajoittain hyvinkin kansainvälinen galleria houkuttaa käymään vanhassa tikkulassa useinkin, vaikken ole rynnännytkään ihan joka näyttelyyn.

Marraskuun alussa avautui näyttely, jossa on yhdistelty vanhaa kunnon taontaa puuntyöstöön ja se on osa teemnanäyttelyiden sarjaa jossa puuta on yhdistelty johonkin muuhun materiaaliin. Rauta-aika-näyttelyssä on mukana Suomen Sepät ry:n takojia ja Pro Puun puuseppiä sekä muotoilijoita. Lopputuloksena on erityisesti syntynyt ”karkeita, alkuvoimaisia ja veistoksellisia esineitä”, kuten näyttelyesitteessä kerrotaan. Galleriassa esitellään 18 erilaista työtä, joissa rauta ja puu kohtaavat sopusointuisasti. Töistä huokuu raskaus, jolla viittaan enemmänkin työskentelyprosessiin kuin teoksiin. Kahden erilaisen materiaalin yhteensovittaminen ja sovellutukset ovat vaatineet kompromissejä sekä dialogia eri työmenetelmiä käyttävin seppien kesken. Tällainen vuoropuhelu lieneekin yksi näyttelyn syntymiseen johtaneista syistä ja se avautunee myös katsojalle konkreettisesti. Omat suosikkini ovat – ihan vain mainitakseni muutaman – Tekla (Leo Ratinen & Tina Shukla), Calavera (Inari Alasoini & Tapiokangasniemi) ja Kaiviksen koppakuoriainen (Kalle Helminen)

Kuvia näyttelystä lisää tapiokangasniemi.com-blogissa ja ess.fi-sivuilla on aiheesta myös video. Näyttely kestää 26.11.2012 asti.

Kuvat Tapio Kangasniemi

Höyryjuna Riihimäki-Lahti-Loviisa-Lahti 17.11.2012

Ukko-Pekka 1009 vaunuineen muuttaa viikolla 46 Pasilasta Kouvolaan. Muuttomatkalla ajetaan yleisöjuna Riihimäeltä Lahteen, josta jatko Loviisaan ja Loviisan satamaan, jonka jälkeen paluu Lahteen.
Riihimäki – lähtö 8.42
Lahti – saapuu 10.03
Lahti – lähtee 10.20
Loviisa – saapuu 11.52, lähtö Lahteen 13.50 (käy välissä satamassa)

Lippujen hinnat ja tarkempi aikataulu pysähdyksineen nettisivuilta.

Lämmitetyissä vaunuissa on 154 istumapaikkaa ja kahvio. Junaan ei ole ennakkovarausmahdollisuutta.

Apolitunnustus 2012

Apolitunnustus 2012 on annettu Markku Tonttilalle ja Pro Puulle.

Lahden arkkitehtuuripolitiikan toimenpideohjelmaan liittyvä tunnustus jaetaan vuosittain ansiokkaimmasta yksityisestä rakennus- tai ympäristörakentamishankkeesta tai laadukkaasta ympäristön hoidosta.

Vuonna 2011 tunnustuksen sai puuhamies Riku Routo.