Woodism Pro Puu -galleriassa

Pro Puun WDC -vuoden 2012 näyttelyohjelman aloittaa Woodism -ryhmän näyttely, jossa puun orgaanisin olemus on voimakkaasti aistittavissa. Kalusteina niiden voidaan sanoa olevan jalostusasteen alkupäästä, mutta ideoiltaan ja toteutukseltaan kuitenkin varsin valmiin tuntuisia.

Kävinpä siis tutustumassa näyttelyyn, tuotteista suurin osa olikin jo varsin tuttuja. Kesän aikana koko joukon niitä nähnyt eri näyttelyissä ja muutamaa myös itse ollut valmistamassa. Artikkelin otsikko matkasta puun ytimeen, saanee vahvistuksen kuvista. Puuta puuna, siis tuotteeksi jalostettuna, mutta silti niin Puuna. Suosittelen ehdottomasti tutustumista paikan päällä, pääsee paremmin fiilikseen kiinni. Tässä on tapa jolla puun luonnollinen kauneus tulee hyvin esiin. Woodism -ryhmän ideologian mukaan tuotteita siis valmistetaan piha- ja puistopuista, jotka kaadettaessa luultavimmin joutuisivat haketettavaksi. Näitä puita usein leimaa “käytön jäljet”, niihin kun on soviteltu pyykkinaruja ja hakattu nauloja. Niissä on kiipeilty, oksia on katkeillu, ne ovat nähneet jopa useiden sukupolvien kalvavan vaikutuksen. Voidaankin sanoa että kaikilla näillä puilla on jokin tarina. Kuuluisimpa lienevät Kaivopuiston jalavat, ainakin niitä on joka käänteessä muistettu mainostaa, ei siinä mitään, erittäin kaunista puuainetta ne ovatkin olleet.

Näyttelyyn osalistuneiden teosten määrä on varsin runsas, ja suurin osa on käsitelty läpikuultavilla vahoilla, näin puun olemus säilyy ja tulee vahvasti esiin. Esineitä tekee kovasti mieli pidellä, ja puun tuntu onkin niistä edelleen aistittavissa. Hätäisesti laskettuna esillä oli yli 60 erilaista tuotetta linnunpöntöstä ruokapöytään.

Woodism – esineitä kaadetuista piha- ja puistopuista 10.- 31.1.2012 Pro Puu -galleriassa

Lue loput jutusta  Tapio – Puusta ja muusta -blogissa

Teksti ja kuva: Tapio Kangasniemi

Lahden värit Facebookisssa

Virtuualiyhteisö Facebookissa on käynnistynyt kuvaprojekti, jossa hahmotellaan Lahden värejä. Sivuilla kerrotaan:

”Kun Soul oli muotoilupääkaupunki, siellä haettiin kuvaprojektin avulla kaupungin identiteettiin kuuluvia elementtejä luonnosta, rakennetusta ympäristöstä sekä ihmisten elämästä. Tuhansista kuvista suodatettiin värikartta, minkä kymmenen väriä edustavat kaupungin ainutlaatuisuutta.

Nyt on vuorossa WDC Helsinki 2012 ja Lahti muotoilupääkaupungin osana. Lähetä kuviasi Lahden värit -työpajan käyttöön. Vaikka nyt onkin talvi, haemme Lahdesta kaikenlaisia kuvia kaikilta vuodenajoilta mahdollisimman monesta aihealueesta. Toivomme mahdollisimman paljon kuvamateriaalia saadaksemme käsityksen siitä, mikä tekee Lahdesta ainutlaatuisen paikan. Voit myös kirjoituksellasi kertoa, mitkä asiat kuuluvat Lahteen.

Kuvia käytetään Lahden värit -työpajan lähdemateriaalina. Kuvia voi lähettää ainoastaan sähköisenä versiona. Myös kännykällä otetut kuvat kelpaavat. Työpajassa kuvia käsitellään nimettömina. Kuvissa kiinnostavat niiden värit ja se, mitä kuva kertoo Lahdesta.”

Uusi veistos Taidemuseossa

Lahden taidemuseossa 15.01.2012 asti esillä oleva Uusi veistos -näyttely on koottu 37 teoksesta yhteensä 31 taiteilijalta tai taiteilijaryhmältä. Nämä teokset on jurytetty 385 teosehdotuksen joukosta, vaatimuksena on ollut että työ on valmistunut 2010-2011 vuosien aikana. Voidaankin todeta esillä olevan viimeisintä “veistotaidetta”.

Saapastelin loskaisena keskiviikkopäivänä tutustumaan näyttelyn tarjontaan. Keskiviikko on varsin luonnollinen valinta, koska tällöin Veikkaus tukee meitä suomalaisia kanta-asiakaskorttien omistajia ja tarjoaa ilmaisen sisäänpääsyn kaupunkimme museoihin. Myönnettäköön, että olikin jo korkea aika käydä tuo näyttely katsomassa, liki päivittäin siitä museon ohi kulkeneena.
Sisään astuttua ensimmäisenä portaiden alapäässä oli Kimmo Peltolan Omakuva – Minäkuva teos, joka olikin tuttu museon sivuilta sekä joistakin aiemmin lukemistani artikkeleista. Portaiden yläpäässä vastaanottajana oli robottiveistos, joka haparoivin vanhuksenomaisin liikkein työnsi edessään ollutta rollaattoria – Pekka ja Teija Isorättyä Invalid Robot C2. Ylätasanteen muista teoksista mainittakoon virkatut Patteri ja Tapio. Varsinkin aidon kokoinen tuolilla istuva mies Tapio oli varsin vakuuttava, vieressä koreili normaalisti metallisen kolkko lämpöpatteri, nyt virkattuna ja varsin lämpimän oloisena. Suorastaan hauska ja piristävä idea, jonka totettaja Liisa hietanen on loihtinut langasta mitä makeampia teoksia. Muita tilan hallitsijoita oli Tarja Malisen keramiikkaiset Tyttöjen talossa -installaation maton päällä polvillaan istuvat nuorukaiset sekä Pia Männikön Déjà Vu -tyllikankaasta musteella toteuttettu haamukuvasarja.

Jatkoin matkaani, mutta Pasi Rauhalan Moments teos pysäytti pidemmäksi aikaa tarkkailemaan pienen pieniä veistoksia ja niiden sanomia. Catch Me If You Can, Score ja Where Did the Business Go? Ja paljon paljon muita pieniä piristyksiä. Seuraavassa tilassa avautuikin näyttelyn isoimmat teokset. Lotta Mattilan Parempi hipsteri blogissa kuin kymmenen oksalla, oli varsin vakuuttava. Yhteen hitsatut polkupyörän rungot muodostivat eräänlaisen puun, jonka oksilla neljä varista suussaan kultaiset kimpaleet. Alhaalla kiertelevät kolme kettua hurjine ilmeineen viimeistelivät teoksen tunnelman.

Kuvanveiston kenttä on selkeästi nyky-yhteiskunnan tuottamien jätteiden myötä saanut perinteisen saven ja marmorin rinnalle varteen otettavia materiaali vaihtoehtoja. Periaatteessa veistoksen tekoon kelpaa mikä tahansa materiaali, ja miksi tuottaa jotain uutta jos voi käyttää jo olemassa olevia tuotteiksikin asti jalostettuja raaka-aineita. Videoinstallaatiot ja valot ovat myös mukana vahvasti uusissa teoksissa, ei pelkästään teoksen valaisua ajatellen, vaan täysivaltaisena osana teosta. Yleiskuvana tämän hetken vestotaiteesta jäi varsin positiivinen vaikutelma ja ehdottomasti seuraavia näyttelyitä innolla odottelen.

Näyttelyn kuvagalleria.

Teksti ja kuva: Tapio Kangasniemi

Artikkeli julkaistu alunperin  Tapio – Puusta ja muusta -blogissa

Oon kaupungissa 2012

Tori on kaupunkien perinteinen keskipiste, sen sydän ja hermokeskus. Yleisen markkinapaikan  merkitys yhteisölle on ollut erittäin suuri. Paitsi kaupankäynnin, se on ollut myös kohtaamisten tila, jossa on välitetty elintärkeää informaatiota ja uutisia – tietynlainen tiedotusväline jo itsessään.

Nykypäivän tieto ja kauppatavara vaihtavat omistajaa aineettomilla markkinapaikoilla ja uusien sukupolvien torikokoukset käydään sosiaalisessa mediassa.
Torin – fyysisen keskuspaikan – tarve konkretisoituu kuitenkin erityisesti riemun ja kriisin hetkillä. Tori on yhä kansanjuhlan tai mielenosoituksen spontaani mutta itsestään selvä näyttämö. Se on saapumisten, satunnaisten kohtaamisten ja lähtemisten paikka, ja tietenkin markkinapäivinä toreilla käydään yhä kauppaa ikivanhoja perinteitä noudattaen.

Mikä tori on ja mitä se edustaa, Suomessa, vuonna 2012? Kenelle se kuuluu? Mitä se meille merkitsee?

Näitä kysymyksiä pohtii Tori, Lahden torille ja sen ympäristöön elokuussa 2012 esille tuleva näyttely. Se on jatkoa Helsingissä vuonna 2011 esillä olleelle Oon kaupungissa -kaupunkitaidetapahtumalle.

Näyttelyyn haetaan materiaalipohjaisen taiteen, nykytaiteen sekä kokeellisen muotoilun piiriin kuuluvia teoksia, konsepteja, tekoja, performansseja ja yhteisöllisiä projekteja jotka haastavat pohtimaan kaupunkien kehitystä ja kaupunkitilan muutosta.

Näyttelyehdotuksia voivat tehdä sekä yksittäiset taiteilijat, muotoilijat että työryhmät. Näyttelyn kuraattoreina toimivat kuvataiteilija Sami Pennanen sekä kuva- ja tekstiilitaiteilija Silja Puranen.

Lisätietoja Oon kaupungissa -sivuilta.

Lahtelaisuus kuvina

Miten Lahti näkyy Internetissä -sarja, osa 24.

LAHTI BLOG on lahtelainen kuvablogi, jossa kiteytyy jonkin sortin peruslahtelaisuus ironisella tavalla. Sivut ovat tottakai kömpelöt, joita komistaa tyylikäs lihamuki. Sisältö voisi olla mistä tahansa hullunhauskasta kuvablogista, mutta tämä on Lahdelle ja on merkityksetöntä onko se Lahdesta. Otokset kuvaavat omalla inhorealistisella tavalla lahtelaista elämäntyyliä: yhtäällä osataan elää omanarvontuntoisesti ja tuoda se myös esille itseilkikurisen konstailemattomasti, kuten eräs julkisuuden henkilö lahtelaisista ilmaisi. Toisaalta halutaan luoda vaikutelma vakavasta, hieman liian korkealle kurottelevasta Lahdesta.

Nuo mainitut ominaisuudet eivät suinkaan ole erityispiirteitä, mutta ne tunnistetaan ja tunnustetaan lahtelaisuudeksi; ne eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan ominaisuudet täydentävät toisiaan ollakseen relevantteja.

Varoitus! Kaikki huumorintajuttomien tai vain hyvän huumorin ystävien ei sivuille kannata edes eksyä. Muuta niitähän Lahdessa ei ole?

LAHTI BLOG