Sveitsiläinen elokuvaohjaaja Mark Rissi Kinos-festivaalilla

Sveitsiläinen elokuvaohjaaja Mark Rissi saapuu Lahteen Kinos-festivaalin vieraaksi tänä viikonloppuna. Hän osallistuu sunnuntaina 3.4. klo 12 alkavaan Kinos-seminaariin ”Dokumenttielokuva maailmaa pelastamassa” elokuvateatteri Kino Iiriksessä. Rissin kanssa keskustelemassa ovat Siemenpuu-säätiön puheenjohtaja Mira Käkönen ja Oikeutta Eläimille -järjestön Jas Kailio. Enemmän Dodon ja Animalian järjestämästä seminaarista täällä.

Rissi on elokuvien tekemisen ohessa ollut aktiivinen eläinten oikeuksien puolestapuhuja. Hänen 1980-luvulla kuvaamansa dokumenttielokuvat suomalaisilta turkistarhoilta antoivat alkusysäyksen kansainväliselle turkistenvastaiselle liikkeelle.

Kinos11-festarit 31.3.–3.4.2011

Jo kahdeksannen kerran järjestettävän Kinos-lyhytelokuvafestivaalin ohjelmistossa vuorottelevat perinteisesti kotivideotasoiset tekeleet ammattimaisten tuotantojen kanssa. Kinos on Lahden ainoa elokuvafestivaali, jota tehdään sydämellä ja talkoohengellä. Tällä kertaa festivaalin teemana on Ratkaisuja. Ongelmien esiin tuominen on hyvin helppoa, mutta me haluamme nähdä ratkaisuja. Miten ilmastonmuutos ratkaistaan? Mistä ratkaisu rahaongelmiin? Entä miten korjata särkynyt sydän tai avata pullonkorkki?
Ohjelmistoon onkin päätynyt moneen makuun sopivia teoksia, joista Kinos -työryhmä suosittelee omia suosikkejaan nettisivuilla.

Festivaali tekee yhteistyötä heti maanantaina 28.3. teatteri Vanhan Jukon ja Kellarikinon kanssa. Vanhan Juko maanantaiklubilla vierailee Joose Keskitalo ja kolmas Maailmanpalo ja konsertin jälkeen Kino Iiriksessä nähdään Lauri Ainalan / Paavoharjun elokuva ”Unien Savonlinna”.
Keskiviikkona jatketaan pre-kinostelua Mai Iskanderin palkittulla dokumenttilla ”Garbage Dreams”. Tämän festivaalimenestyksen esitys on samalla myös Suomen ensi-ilta: Klo 20.00 Kinos-ennakko: Garbage Dreams (Kino Iiris) Liput 4€.

Torstaina festivaalin avauselokuvana nähdään Vincent Moonin ”An Island” ja avajaisiltaa jatketaan Torvessa (Loviisankatu 8)8), jossa jammaillaan yhtyeiden Kissa pöydälle ja Surunmaa kanssa. Perjantaina ja lauantaina sukelletaan lyhytelokuvasarjoihin ja molempien iltojen päätteeksi saadaan Kino Iiriksessä nauttia visuaalisista musiikkielämyksistä Roacherin ja Tomutontun kera.
Sunnuntai alkaa perinteisellä Kinos -seminaarilla, jonka järjestävät Dodo ja Animalia. Seminaarissa pohditaan, voiko dokumentilla pelastaa maailman? Sunnuntai jatkuu Kellarikinon lyhäripajan tuotoksilla ja lopuilla lyhytelokuvasarjoilla. Festivaalin päätöselokuvana nähdään Teemu Nikin splätteridokumentti Play God ja loppulöylyt otetaan Kinos11 -karonkassa Hiidenkivessä (Rautatienkau 28). Pelimannina on Henri Seger.
Festivaalin tapahtumiin on vapaa pääsy ja tapahtumapaikkana on Kino Iiris (Saimaankatu 12), ellei toisin mainita.

Raksa-messuilla oppia hakemassa


Koulu tarjosi meille aikuisopiskelijoille mahdollisuuden poiketa koulusta muualle opiskelemaan alaa ja tokihan tämä mahdollisuus oli käytettävä. Siis ensimmäistä kertaa Raksa-messuille.

Perjantaina-aamuna koukkasimme kaverimme rautatieasemalta ja Mannerheimintietä hyväksi käyttäen suuntasimme kohti messukeskusta. Mytäjäisten risteyksessä totuus valkeni aurinkoisessa säässä: messut olivat ruuhkauttaneet alueelle johtavat tiet. Se johti siihen että pääsimme paikalle puolituntia myöhässä sovitusta ajasta. Opettajan oli tarkoitus jakaa liput meille ovella, mutta ymmärrettävistä syistä hän oli jo poistunut messuhumuun kun pölähdimme paikalle.
Näin poukkoilimme ovella kuin paimenesta eksyneet lampaat. Yritimme tavoittaat opettajaamme puhelimitsi, tässä kuitenkaan onnistumatta. Lopulta pääsimme sisään (jääköön se salaisuudeksi miten) ja Suurhallin puolella juotiin aamukahvit kolkossa (pelkistetyssä) terassiravintolassa ja katseltiin tulevaa tarjontaa.

Raksa on Suomen suurin rakennusalan erikoistapahtuma, jossa esitellään pien-, rivi-, kerrostaloasukkaille kuin uudisrakentajillekin rakentamiseen, remontoimiseen ja saneeraamiseen eri mahdollisuuksista. Oman opiskelun tiimoilta meitä kiinnosti lähinnä puualaan, mutta kyllä siinä sivussa tuli tutustuttua moneen muuhunkin ihan omasta mielenkiinnosta sekä siksi että olihan seurassani muutama monen eri rakentamisen alan ammattilaista. Tai ainakin entisiä.

Pintanikkarit.fi-verkkokaupassa oli hienoja käsityötuotteita, joita oli valmistettu mm. katajasta, jota sitten haisteltiin. Tulipa tuli ostettua 0,25 litraa finishing oilia, kiitos kaverille tinkauksesta. Nyt vain jännitetään, että päästään ihailemaan sen jälkeä.

SWM Woodin osastolla esiteltiin lämpöpuuta, joka on yleisnimi puulle joka on lämpökäsitelty. Puu soveltuu sisä- ja ulkokäyttöön ja erityisesti kosteisiin tiloihin, mm. saunoihin. Osaston esimerkeissä oli käytetty tervaleppää ja amerikanmäntyä, josta viimeksi mainittu jonka piirteissä oli jotain tuttua, mutta silti jotain uutta. Toki olisi toivottavaa että jatkossa puhuttaisiin lämpöpuun yhteydessä myös mistä lajista se on valmistettu.

Mielenkiintoisia oli keittiö puujäljitelmäovet, jotka valmistettiin muotoillusta mdf-levystä, jonka päälle vinyylipinnoite.
Monilla talonrakentamisen osastoilla kerrottiin vinyylipanelien mahdollisuuksista erityisesti talojen ulkoverhouksessa, yhtenä kestävänä vaihtoehtona, mutta joka puunalan ihmisestä pilkesilmäkulmassa ilmaistuna voi tuntua pieneltä huijaukselta.

Muista puualan jutuista jäi mieleen Starkin osaston parketit ja niiden rakenteiden tutkiskelu;
Tikkurilasta mukaan tarttui useita pintakäsittelyesitteitä, erityisesti öljy- ja vahaesitteitä;
Iskun osastolla tarkasteltiin uutta Kokopuu-mallistoa ja sen pöytää, jonka liitokset herättivät kiinnostusta.
Mainittakoon vielä että Lahden (lähi)alueella on toiminnassa useita puualan verstaita ja yrityksiä, messuilla toimintaansa esittelivät mm. Ax Design Myrskylästä ja Salosen Saha Järvelästä, jotka taas laajensivat omaa tietämystä puun mahdollisuuksista.
Lisäksi suomalaiseen tyyliin kesämiehille ja -naisille kesän kuumimmat laiturit ja saunamökit.

Tietenkin muita kun puualan osastoja tuli tarkasteltua. Yksi hyvä lisä oli kuntien omat osastot. Lahden osasto koostui pääosin kaavasuunnitelmista ja omakotitalotonttitarjonnan esittelystä, sermeiltä pääsi tutkimaan mm. Yleiskaava 2025 -luonnoksista ja tenttaamaan arkkitehtejä.

Koulustuskonserni Salpauksella oli paikalla myös oma väljä ja valoisa ruutu, jossa kävimme vaihtamasssa kuulumisia.

Valitettavasti aina kiinnostavat työnäytökset jäivät tällä kertaa vähemmälle ”aikataulutuksesta” johtuen, mutta ehkä ensi vuonna sitäkin enemmän.

Messukeskuksen kolmen hallin runsaassa tarjonnassa kierrellessä aika vierähti. Koulureppu täyttyi esitteistä ja pää toivottavasti uusista ideoista, jotka ehkä konkretisoituvat tulevaisuudessa.

Messut järjestää Lahden Messut.

Lahtelaista kuvagalleriaa

Avasin lähes vuosi sitten kuvagallerian urban.pictures.fi (hieman eri nimellä silloin), jonka toimintaperiaate perustuu valmiiseen galleriapohjaan. Edullisen vuosimaksun maksaessa saa eteensä yksinkertaisen käyttöjärjestelmän ja yksinkertaisen näkymän. Nykyään jokainen pystyy luomaan suhteellisen vaivattomasti tämäntyyppisiä ”tavissivustoja” ja jakamaan kätevästi tallennettua historiaa ja jakamaan sitä pitkälle jälkipolville.

Galleriaan on tarkoitus tyhjentää omia kuva-arkistoja, jotka koostuvat pääasiassa Lahdessa otetuista kaupunkikuvista sekä rautateistä (rautatieaiheisia kuviani löytyy myös suositulta Vaunut.org-sivustolta). Suurin osa arkistokuvistani ei näyttäydy kovin kiinnostavilta nyt, mutta luulen että ainakin osassa voi nähdä muutaman vuosikymmenten päästä arkista historian havinaa. Omaa kameraa minulla ei ole, joten kiitos niille, jotka ovat omaansa minulle lainanneet. Välillä kuluu pitkiäkin aikoja jolloin ei tule kuvattua. Kuvauskipinä iskee kun huomaa konkreettiset muutokset lähiympäristössä tai kun lukee lehdistä uusista rakennus- tai kaavasuunnitelmista.

Hiljattain muuton yhteydessä löysin nipun valokuvia, jotka luulin jo hävittäneen. Kuvat olin ottanut joskus 1990-luvun lopulla ja kun saan ne skannattua, laitan ne sivustolle esille. Omalta kohdalta Lahden tallentaminen alkoi juuri 1990-luvun lopulla, kun tietoinen kiinnostus kaupunkiympäristöön oli syntynyt 1990-luvun alussa. Osa kuvista on Ankkurista, aikaa ennen Sibeliustalon valmistumista, muusta uudesta rakennuskannasta puhumattakaan. 90-luvun loppu ei nyt tunnu kovin kaukaiselta, mutta lähihistoria on kiinnostavaa juuri siksi että että Lahdessakin moni paikka on täysin muuttanut muotoaan lyhyessä ajassa. Ja vaikka näin tapahtuu, aina voi löytää ympäristöstä tunnistettavia kiintopisteitä, jotka kiinnittävät paikkaan, jonka tuntee omaksi muutoksista huolimatta.

urban.pictures.fi-sivustolla on tällä hetkellä vain kolme kuvakoostetta, mutta toivon mukaan pääsen keväällä täydentämään sitä ahkerammin. Ajatuksena on myös ollut että julkaisisin sivuilla myös muutakin kuin valokuvia, esim. vuosien varrella tekemiäni julisteita ym.

Kannattaa käydä tutustumassa myös Ratapihaan (jonka banneri on istunut jo jonkin aikaa tuossa oikeassa laidassa), joka on rautatieharrastajaystäväni ylläpitämä: ”Ratapiha.com on kuvablogi Lahesta, pääaiheina muuttuvan rautatie- ja kaupunkikulttuurin ilmiöt ja tapahtumat.”

Omaa luokkaansa verrattuna edellämainittuihin on Chicago.fi, joka onkin tulevien (?) ammattilaisten ylläpitämä vapaamuotoinen, sivujen esittelyssä todetaan tyhjentävästi:

”Z-junan päätepysäkki on paikka, jossa nuori suomalainen valokuva kasvaa. Chicago.fi -sivusto esittelee Muotoiluinstituutin valokuvaa intohimolla ja ehdottoman tosissaan. Se on paikka ilman rajoja, ilman johtajaa. Sillä ei ole visuaalista linjaa eikä tyylisuuntaa. Chicago.fi on kaikkea sitä, mitä elävä, muuntuva ja moninainen valokuva on.

Chicago.fi on opiskelijoiden itse luoma, ideoima ja ylläpitämä sivusto, joka syntyi tarpeesta näkyä ja olla. Sivusto esittelee rönsyilevää ja tekijälähtöistä valokuvaa, sekä saattaa vihdoin yleisön nähtäville sen yhteisöllisen voimakkuuden ja kuvallisen ilmaisun vahvuuden, mikä ’Lahden valokuvakouluun’ on aina liitetty. Chicago.fi kutsuu nauttimaan, pysähtymään ja häkeltymään valokuvasta.”

Mainoskuvia Päijät-Hämeestä pääsee ihailemaan Lahdenseutu.net-sivulla.

Lahti: BIENNALE kutsuu muotoilijoita

Lahti: BIENNALE 2011 teollisen muotoilun katselmus järjestetään Lahden Sibeliustalossa 30.6.-30.7.2011.

”Koe muotoilu”
Lahti: BIENNALE 2011 -katselmuksen teema on käsinkosketeltava innovaatio. Hyvä muotoilu on enemmän kuin vain ulkonäköä. Lahti: BIENNALE 2011 -katselmus keskittyy muotoiluun, jota voi koskettaa ja kokeilla. Etsimme tuotteita, joilla on mielenkiintoinen tarina ja jotka kykenevät havainnollistamaan muotoilun ja innovaation symbioosin konkreettisella tavalla.

Kutsu
Kutsu katselmukseen on avoin muotoilun ja tuotesuunnittelun ammattilaisille, nuorille suunnittelijoille ja alan opiskelijoille. Näyttelyyn kutsutaan osallistujia Euroopan alueen ”GMT+2 aikavyöhykkeen” maista: Turkista, Unkarista, Liettuasta, Virosta ja Suomesta. Lisäksi kutsumme osallistujia Pietarista. Teeman mukaisesti etusija on tuotteilla/tuoteideoilla, jotka ovat esitettävissä fyysisten prototyyppien ja tuotteiden muodossa.