Rautatievideoita Lahden seudulta

Kuten tämänkin lehden palstoilta on moni varmasti huomannut että Lahdessa on voimakas rautatieharrastamisen perinne. Paikallisen rautatieharrastajien yhdistyksen aktiivinen toiminta on julkisuudessakin noteerattu, oli kyseessä museojuna-ajot tai varikon tilannekatsaus.

Harrastajia mieltymyksineen on monenmoisia ja yksi olennainen rautatieharrastamisen muoto on tietenkin valo- ja videokuvaus. Yhtenä esimerkkinä ravemaz-nimimerkin YouTube-sivusto, josta löytyy runsaasti videoita Lahden seudulta.

Videoista nauttii tänä päivänä lähinna vannoutuneet rautatieharrastajat, mutta tulevaisuudessa videot esittelevät yhden liikenne- sekä kulttuurimuodon arvokasta ajankuvaa Lahden seudulta.

Lahti Block Party -korttelijuhla

Lahti Block Party, uuden ajan korttelijuhla rantautuu Lahteen 25.8. ja täyttää Rautatienkadun kävelykatuosuuden yhden päivän ajaksi musiikilla, taiteella, työpajoilla, kansalaistoiminnalla, ruualla sekä tietysti hyvällä tunnelmalla ja yhdessä olemisella.

Ohjelma 25.8.2012 klo 16-22

*Musiikkia:
Jodarok
Big Wave Riders
Clud De Lay

DJ’t Kunkku, Pataässä, MarkZero, Bravik, Loiva, LauriPetteri, Pihaus, Keep Fishin´ DJs

*Taidetta:
Miss Kompro, Tuukka Tammisaari ja Lahti Urban

*Parkous Akatemia

*Lastenohjelmaa

*Kansalaisjärjestöjä

Block Partyn tapahtumapaikka on esteetön ja syrjinnästä vapaa.

Tapahtuma on pääsymaksuton.

Lahti Block Party on ensimmäistä kertaa Lahdessa järjestettävä korttelijuhla, joka tehdään täysin vapaaehtoisvoimin. Tapahtuma tehdään yhteistyössä lukuisten paikallisten yritys- ja yhdistystahojen kanssa. Tapahtuman taustalla on joukko lahtelaisia, jotka haluavat olla mukana luomassa uudenlaista yhteisöllistä kaupunkikulttuuria. Block Partyn työryhmä on kaikille avoin ja block partylaiset toivottavat kaikki kiinnostuneet mukaaan tapahtuman tekemiseen.

Kuvataiteilijoiden teoksia esillä ikkunanäyttelyssä

Eskolan Taide ja Kehysliikkeen ikkunat toimivat näyttelypaikkana Lahden Taideinstituutista neljänkymmenen vuoden aikana valmistuneille Lahteen vaikuttamaan jääneille kuvataiteilijoille. Heinä-elokuussa ohikulkijat saavat ihailla vuonna 1991 valmistuneen Marja-Liisa Jokitalon öljyvärimaalauksia.

Lahden Taiteilijaseura koordinoi kuukausittain vaihtuvaa näyttelyä, jolla kunnioitetaan lakkautuspaineen alla toimivaa, valtakunnallisesti merkittävää oppilaitosta, joka on elimellinen osa Lahden kaupunki-identiteettiä. Kaikki Taideinstituutin ympärille syntynyt kulttuurielämä tulee katoamaan lakkautuksen myötä. Kun se huomataan, on jo myöhäistä.

Lahden Taideinstituutti, virallisesti Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu- ja taideinstituutin kuvataiteen koulutusohjelma palkittiin hiljattain jälleen kerran Lamk:n tuloksellisuuspalkinnolla ylivoimaisesti parhaalla tuloksellisuutta mittaavalla pistemäärällä. Ministeriö on tehnyt selväksi, että kuvataiteen koulutusohjelman lakkautus oli Lahden ammattikorkeakoulun oma päätös, vastausta kysymykseen miksi paras yksikkö lakkautetaan, ei ole koskaan annettu.

Lahtelaiset juttusilla

Lahti-seuran asioita hoitaessa päätyy tapaamaan mielenkiintoisia ihmisiä. Sain kutsun vierailemaan pitkän linjan lahtelaisen ja lehdentekijän Raimo Kaarnan kotiin. Kuumana kesäpäivänä kiveriöläisessä puutarhassa mehun kera oli mukavaa jakaa kokemuksia lehdenteosta ammatilaisen kanssa, onhan oma lehdenteko on ollut enemmän harrastajan puuhastelua.

Toivottavasti yhteistyö jatkuu muodossa jos toisessakin, oli kyseessä Lahti-seura tai lehdenteko – molempi parempi – lahtelaisuuden hyväksi.

Suosittelen tutustumaan Kaaranan nettisivuihin, lahtelaista asiaa löytyy oheisesta linkistä.

Ankkuri täydentyy

Tutustuttuani Sibeliustalossa Lahti Desing -näyttelyyn huomasin Ankkurikadun ja Vesijärvenkadun kulmaan ilmestyneen kyltin. Siinä oli havainnekuva suunitellusta huoneistohotellista. Vielä samana päivänä paikkallinen sanomalehti Etelä-Suomen Sanomat kertoi 29.6.2012 että YIT havittelee tuolle tyhjälle tontille rakennusoikeutta. Aluetta on pitkään käytetty paikoitusalueena ja aika ajoin onkin esille noussut että mitä ja milloin. Nyt hanke on vihdoin nytkähtänyt eteenpäin. Ottamatta kantaa yksityiskohtaisesti huoneistohotellin toimintaideaan, on tervetullutta että lähellä Sibeliustaloa ja satamaa saadaan majoituspalveluita.

Tontti täydentyy toivottavasti korkeatasoilla rakennuksella, koska on kuitenkin herkällä ja keskeisellä paikalla. Aikoinaan Ankkuriin ladattiin suuria odotuksia ja ainakin osittain 1990-luvun alun lama suunnitelmia typisti. Arkkitehtuurisesti alue varovaisen tyypillistä ja monotonista, lähiötyyppistä rakentamista. Toki useissa Ankkurin taloissa vierailleena, en ole voinut sanoa etten ole viihtynyt.

Kritiikkiä on tullut parkkipaikkojen hävinkin takia, mm. satamayhdistys on ollut huolissaan jatkossa ilmaisten parkkipaikkojen riittävyydestä. Tontin tilanne on ollut tiedossa jo vuosia, ja paikoitusasiasta olisi pitänyt tehdä päätöksiä jo aikaisemmin, ei vasta nyt kun tontin kohtalo on sinetti vaille valmis. Tuleeko alueelle lisäpaikoitusalueita (mihin?) vai siirrytäänkö lopuissakin ilmaisparkeissa maksullisuuteen.

Mutta kun hotelliasialle lähdetään, lisäksi alueelle toivoisi huokeampaa vaihtoehtoa. Yksi sellainen voisi olla laivamajoitus, joita on mm. Tukholmassa. Virkistävää ja edullista.