Panimosta Malskiksi, Arttua Hämeessä kaksitoista

Art Häme 12, B-City – Kaupunki minussa -tapahtuma starttasi 25.8.-9.9. Taidetapahtuma valtaa ensikertaa Lahden kadut ja ”taidemestat”. 1.9. vielä taidelauantain ohjelmistot ja Lahti goes-totally-art. Pariin viikkoon mahtuu nyt jos jonkinmoista ohjelman poikasta ja häppeninkiä. Yritetään jotenkin näistä selvitä, vielä kun ehtisi kaiken katsoa mikä esitteiden valossa on jollain muotoa herättänyt mielenkiintoa.

Ongelman alkulähteille – Panimo

Osakeyhtiö Mallasjuoman perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta. Mallasjuoman vanha tehdaskiinteistö on ollut jo pidempään eräänlaisena kiistakapulana, tulevaisuus on kuuleman mukaan valottumassa lähiviikkojen aikana. Itselle tuo mesta on tullut tutuksi taidepanimona, siellä useita taidenäyttelyitä käynyt katsomassa sekä muutamille maalauskursseille tuli aikoinaan osallistuttua. Nythän tuosta rakennuksesta on osia pudotettu alas ja jotain on korjattukin. Mutta yleisilmeeltään tuo sisäpiha on varsin karu. Sanat eivät riitä kuvaamaan sitä tunnelmaa joka siellä huokuu.

Vaikka ulkona on moukari heilunut, niin sisältä nuo galleriatilat olivat melkolailla entisessä kuosissaan. Vanhat tuoksut ja tunnelmat olivat tallella. Vielä pari kuvaa rakennusten välistä, yhdestähän tulee kaksi jos siitä viedään välistä pala pois. Ovessa lukee: Tämä ovi pidetään kiinni. Ja syystäkin.

Lahti esillä

Lahes ollaan aika tavalla Lahtelaisii ja kovasti sitä myös pidetään esillä. Malski areenan eteisessä esillä Topparoikka ry, resiina sekä vanhoja rautatieaiheisia valokuvia. Viereisessä huoneessa pyörii Lahti-aiheisia lyhytelokuvia. Topparoikan aktiivisuus oli esillä viikonloppuna muutenkin, höyryjuna Heinolaan kulki taas tuttua reittiä iloisesti viheltäen. Ahtialan vanhalla asemalla käväisin pikaisesti katsahtamassa Ukko-Pekkaa, ja olihan se ihan vaikuttava näky.

Designer’s street Lahti

Lahti designerit esillä omassa ”yksiössään” Teerenpelin Pop-Up-kahvilan takana. Huomio kiinnittyi enempi seinälle ripustettuihin isoihin julisteisiin Lahden väreistä.

Yhteistä kaikille kuvakollaaseille on nuo esiinpistävät graffitit, graffititaiteesta onkin tullut pikkuhiljaa hyväksytympää. Sotkemisen ja vandalismin leima on ajan saatossa hälvetynyt. Luvallisia graffiteja on alkanut ponnahdella esiin siellä täällä.

Light.Things.motion

Valoa Lahen harmauteen on haettu eteläisestä naapurista, Eestistä. Valaisinmuotoilu on viime aikoina, varsinkin kehittyneen led-tekniikan myötä, ollut kovasti esillä. Energiapihejä ja kooltaan minimalistisia valonlähteitä on helppo yhdistellä uusiin ja erilaisiin materiaaleihin. Nyt aletaan olla siellä, missä vain mielikuvitus on rajana. Ei tarvitse pohtia mahtuuko se 60 watin hehkulamppu varmasti tähän varjostimeen ja kestääkö materiaali sen tuottaman lämmön. Perinteisistä malleista ja muodoista ei silti aina uudellakaan teknologialla päästä eroon, mutta haittaaks se?

Ja jos jotain perinteisestä poikkeavaa designia hakee, sen voi löytää jostain muusta arkipäiväisestä tuotteesta.

Woodism

Lahes kun ollaan nii pitähän sitä jotain puumuotoiluakin olla. Woodism-ryhmältä esillä on oikeastaan vaan varaston rippeitä. Virkagallerian näyttely Helsingissä on edelleen kesken. Esillä jotain viimevuotisia penkkejä ja jakkaroita.

Tähti-istuimet ja sukupuoli pallit, jos niin voisi asiaa kuvailla.

Sekä aikoinaan kovastikkin kohua herättäneet Pölkky-istuimet, nämä esillä olevat ovat tosin jo jotain uudempia kehitysmalleja.

Keila-malli, eli tuo valkea punaisin raidoin sattuupi olemaan omin käsin valmistettu tuote.

Luova Polku

Luovien alojen koulutus- ja kehityshankkeen koordinoima muotoilun ja taiteen yhteisnäyttely Näetkö kaupungin on esillä Malski Areenalla Art Häme ’12 -viikkojen aikana 25.8.-9.9.2012. Yllä jo vähän sepustusta ja reportaasia asian tiimoilta, mutta suosittelen tutustumaan tapahtumaan paikanpäällä, Päijänteenkatu 11. Lisää Luovasta polusta nettisivuilta.

Sirpa Papinahon veistoksiin valmistin punatammesta pienet aluset. Ja valmiin veistoksen alla ne ovatkin varsin näyttävän näköiset.

Artikkeli julkaistu alunperin  Tapio – Puusta ja muusta -blogissa. Lisää kuvia linkistä

Avajaiset
(teksti: Sauli Hirvonen)

Malski Areenalla vietettiin avajaisia perjantaina 24.8. Sitä ennen kuitenkin järjestelimme viime hetkellä Lahti-seuran ja Lahden rautatieharrastajien yhteisen ”osaston”, joka koostui valokuvista ja resiinasta Malski Areenan sisääntulokäytävällä. Vanhat valokuvat saimme Lahti-seuran arkistosta (jota hallinnoi Lahden museon kuva-arkisto), Topparoikan omasta arkistosta sekä yhdeltä yksityishenkilöltä. Resiinan lisäksi paikalle kannettiin pieni pala kiskoa sekä seinälle ripustettiin vielä rautatieaiheinen intarsiatyö.
Elokuvateatteri Kino Iiris näyttää eteisen viereisessä huoneessa tunnin verran Lahti-aiheisia lyhytfilmejä vuosikymmenten takaa. Malskille saapuva pääsee varsinaiseen Lahti-kylpyyn heti sisääntullessa.

Entä avajaiset? Niissä oli tietenkin pientä tarjoilua, ohjelmaa, seurustelua ja tietenkin tutustumista itse näyttelyyn (kt. yllä). Lahti-seura jakoi esiintymislavalla Vuoden nuori lahtelainen -tunnustuksen Lahden Nuorisoteatterille. Kaiken kaikkeaan mukava tapahtuma.

Mainittakoon että Malskillä järjestetään esitelmä-/keskustelutilaisuuksia ja aiheena tietenkin Lahti. Muun muassa em. yhdistyksistä on puhumassa kaksi henkilöä. Tiistaina 28.8. Topparoikka ry:n puheenjohtaja Janne Ridanpää pitää esitelmän jonka aiheena on ”Rautatiet, rakennusperintö ja kaupunkirakenne Lahdessa”. Torstaina 30. elokuuta esitelmän pitää Lahti-seuran Onerva Vartiainen, aiheena ”Lahtelaisia ihmisiä ja lahtelaisia tekoja”.

Vuoden nuori lahtelainen 2012: Lahden Nuorisoteatteri

Nykymuodossaan kolmannen kerran jaettu Vuoden nuori lahtelainen -valintaraati sai tänä vuonna jälleen monia upeita ehdotuksia nuoreksi lahtelaiseksi. Vuonna 2012 raati valitsi Vuoden nuori lahtelaiseksi 50-vuotta täyttävän Lahden Nuorisoteatterin.

Lahden Nuorisoteatteri on ollut kolmen vuoden ajan isojen, ammattitalojen rinnalla toteuttamassa kulttuurikasvatusohjelmaa eli käytännössä sitä, että kaikki Lahden 8-luokkalaiset ovat käyneet kouluajallaan katsomassa näytelmän, jonka valinnassa on huomioitu heidät kohderyhmänä. Esimerkiksi ”Toinen vasemmalta” -näytelmässä käsiteltiin koulukiusaamista ja koululaisilta näytelmän aihe ja käsittelytapa on saanutkin paljon kiitosta.

Nuorisoteatterin nuoremmat ikäryhmät ovat ottaneet aktiivisesti osaa Lahden tapahtumiin: esiintyneet Ympäristöviikolla, Lahden lasten Talvikarnevaaleilla ja maakunnallisessa Veteraanipäivän juhlassa. Etenkin sotaveteraaneille esitetty sotaorpojen kokemuksista dramatisoidun materiaalin kanssa oli mieleenpainuvava kokemus niin veteraaneille kuin nuorillekin.

Lahden nuorisoteatteri on jäsenilleen tärkeä yhteisö ja harrastus. Teatterin harrastaminen lisää nuorten vastuuntuntoa, oma-aloitteisuutta ja empatiakykyä. Myös ryhmätyötaitojen kehittyminen ja esiintymistaito ovat asioita, joista on hyötyä millä tahansa alalla, toimien näin tärkeänä ponnahduslautana kasvaville nuorille.

Raati toivoo Lahden Nuorisoteatterille hyvää ja menestyksekästä tulevaisuutta.

Tunnustus jaettiin perjantaina 24.8.2012 Malskilla (ent. Taidepanimo) näyttelyn avajaisissa ja saaja palkittiin yhteistyöyritysten lahjoittamalla stipendillä.
Raatiin kuuluivat Lahti-seuran, Osuuskauppa Hämeenmaan ja Päijät-Hämeen Osuuspankin edustajat.

Vuonna 2010 Lahti-seura jakoi ensimmäisen Vuoden nuori lahtelainen -tunnustuksen, sen saajaksi raati valitsi a capella-yhtye Enchantin. Viime vuonna saaja oli meloja Pauliina Polet.

Tapahtumien Lahti

Poimintoja Lahden loppukesän ja alkusyksyn kulttuuritarjonnasta. Lisää tapahtumia Lahticity.fi-sivustolta.

ART Häme -taideviikot saapuvat Lahteen ensimmäistä kertaa 25.8.- 9.9.2012. Poikkitaiteellisten tapahtumaviikkojen teemana on B-City – Kaupunki minussa.

Kunkin vuoden tapahtuman teeman määrittelee paikkakunnan kulttuuritoimijoista koostuva suunnittelutyöryhmä.  Tapahtuman pääkoordinaattorina vuonna 2012 toimii Lahden Taiteilijaseura yhteistyössä Hämeen taidetoimikunnan kanssa.

Taideviikot rakentavat yhteistyötä hämäläisten kulttuuritoimijoiden, kaupunkien, kuvataideyhdistysten ja alueen yritysten välille. Tapahtumaa luomassa ovat yksittäisten taiteilijoiden lisäksi yhdistykset, kulttuuritoimijat ja -organisaatiot.

Lahti Block Party, uuden ajan korttelijuhla rantautuu Lahteen 25.8. ja täyttää Rautatienkadun kävelykatuosuuden yhden päivän ajaksi musiikilla, taiteella, työpajoilla, kansalaistoiminnalla, ruualla sekä tietysti hyvällä tunnelmalla ja yhdessäololla.

Lahti Block Party ohjelma 25.8.

16.00 Roinaa ja rytmiä rouskumetsässä, Peikko-orkesteri
16.00 -> Miss Kompro viimeistelee katumaalaustaan Hämeenkadulla
16.20 Musiikillisia makupaloja lastennäytelmästä Ystävienpäivä, Teatteri Vanha Juko
16.30 – 19.00 DJ’t Bravik, Keep Fishin, Kunkku, LauriPetteri, Loiva, MarkZero, Pataässä, Pihaus
16.30 – 18.30 Parkour Akatemian näytös ja työpaja Lanun aukiolla
16.30 – 17.30 ”Tee oma soitin” -työpaja
17.00 – 19.00 ”Tee oma miniroskis” -työpaja
19.30 Between Silence And Explosions II tanssiperformanssi Lanun aukiolla
20.00 Big Wave Riders
21.00 Jodarok
22.00 Tapahtuma päättyy

Kansalaisjärjestöt: eläinsuojeluliitto Animalian Lahden alueosasto järjestää tofun maistatusta ja Lahden Vihreät Nuoret ekoaskartelutyöpajan. Ekokahvila Mea Manna myy luomuleivonnaisia.
Tapahtuma viikonlopun ajan alueen näyteikkunoissa Lahti Urbanin valokuvanäyttely sekä Saija Kivikankaan maalauksia.
Lahtelaiset sarjakuvataitelijoiden järjestämä piirroskierros ”Sketching PUBlic” tapahtuma-alueen lähibaareissa alkaen kello 16.
Tapahtuman juontaa Jenni Anttila.

Malski Areena – elämyksiä ja muotoilua

Osana Art Häme12 tapahtumaa Luovat ry koordinoi Malski Areenaa, vanhaan Mallasjuoman tehdaskiinteistöön levittäytyvää ohjelma- ja tapahtuma-areenaa. Yhteistyössä Lahden Taiteilijaseura ry:n, Lahden Keskustaeheytys ry:n ja Luova Polku -hankkeen kanssa toteutettava Malski Areena tuo kaupungin keskustaan kahdeksi viikoksi kaikille lahtelaisille suunnatun kohtaamispaikan.

Näyttelytarjonta on laaja; ”Näetkö kaupungin” on eri luovan alan toimijoiden yhteisen teeman alle koottu näyttely. Eestiläisten muotoilijoiden ”LIGHT.THING.” on keskittynyt valaisimiin ja tekstiileihin. Lisäksi esillä ovat Woodism-ryhmä sekä Designer’s Street.

Kino Iris pyörittää lahtelaisaiheisia elokuvia ja ensimmäisenä viikonloppuna eestiläisten ja suomalaisten muotoilijoiden pop-up kaupat levittäytyvät Areenalle.

Taidelauantaina Malski sykkii iltamyöhään tarjoten laajan kattauksen; oopperaa ja lattareita, teatteria, performansseja, graffittipajoja, kokeellisen katukeittiön sekä illan päätteeksi lauantaitanssit.
Teerenpelin pop-up kahvila-ravintola palvelee asiakkaita koko tapahtuman ajan.

Perinteinen Taidelauantai 1.9. antaa kaupunkilaisille yhden päivän kulttuuriruiskeen n. 400 lahtelaistaiteilijan ja -harrastajan voimin. Tämän vuoden Taidelauantain pääareenana toimii Malski Areena.

Kauppatorilla on Taidelauantaina myös Sadonkorjuukylä 31.8.-2.9. tuomassa satoa taiteen  nautiskeluun. Illalla kylässä vietetään kylähäitä klo 18 alkaen.

Taidelauantain ohjelma.

Taideraati rantautuu Lahteen

Taideraadin perusperiaate on sama kuin Levyraadissa; teoksia arvioidaan vuorotellen ja niille annetaan pisteitä. Lahden ensimmäisessä Taideraadissa teoksia arvioivat runoilija Lealiisa Kivikari, toimittaja Pekka Rautio, toimittaja Tapani Ripatti ja kansanedustaja Jouko Skinnari. Taideraadin juontaa sanavalmiina tunnettu kuvataiteilijana Ville Räty. Tule kuuntelemaan raatilaisten rehelliset mielipiteet taideteoksista!

Kaikki Taideraadissa esitellyt teokset ovat Lahden Taidelainaamon kokoelmasta ja vapaasti lainattavissa tai ostettavissa tapahtuman jälkeen. Juontaja ja neljä taideraatilaista johtavat keskustelua, johon myös yleisö saa osallistua. Taideraati järjestetään 27.8.2012 klo 17 osoitteessa Kymintie 1, Lahti. Tapahtumaan on vapaa pääsy!

Puuseppä sorvin äärellä

Tapio Kangasniemi on monen taidon mies ja hänellä on kokemusta karttunut jos jonkin moista, niin rakentamisen, kokoonpanon, myynnin kuin it-osaamisenkin puolelta, nettisivuista betonivaluihin ja kaikenlaista ”näpräämistä” siitä väliltä.
Tällä hetkellä hän toimii puuseppäyrittäjänä ja Tapion edesottamuksia voi seurata miehen blogissa osoitteessa www.tapiokangasniemi.com.

Miten päädyit puusepäksi eli mikä puun työstämisessä viehättää?

Puusepäksi päädyin monien vaiheiden saattelemana sitten lopultakin. Silloin viistoista kesäsenä kun niitä jatkopaikkoja arvottin, nouseva it-buumi sai mutkin valitseen sen sähkärin linjan tietotekniikkasuuntauksella, ja ne puuhommat jäi silloin sitten odottamaan aikaa kypsää. Vuonna 2010 se vissiin oli kun sitten tuli aika työttömän keksiä tekemistä ja työkkärin valikoimista löyty kurssi tähän poikavuosien ”unelma” -ammattiin. Puu on ollu aina jokseenkin luonnollinen materiaali ja olen sitä käyttänyt läpi elämän. Kyllä mä hitsaisinki, jos olis välineet, mutta puun työstössä on selvinny jo olemassa olevilla välineillä. Ai nii se viehätys. No onhan se varsin mageeta tavaraa.

Yrittäjänä olet toiminut keväästä asti, miten päädyit yrittäjäksi?

Oma yritys oli melkeimpä ainoa vaihtoehto jolla tätä unelmaduunia saa tehä. Ei tehdastyö ja liukuhihnameininki enää sillä tavalla nappaa. Toimin tuossa Lahden satamassa Pro puun verstaalla.

Minkälaisia tuotteita olet valmistanut?

Massiivipuutuotteita sitä varmaan mieluiten tekisi. Puunsorvaus on se joka ehkä eniten kiehtoo, koitankin joitain sorvattuja juttuja sitten liittää osaksi muita töitä. Kaikenlaistahan sitä jo on tullut tehtyä, mutta viimeisimpinä mainittakoon lasten kerrossänky, muutamat sohvapöydät, meikkipöytä ja erilaisia kunnostus- ja korjaustöitä, kuten vanhoja ovia ja ikkunoita.

Suosikkipuulajit työstämisen kannalta ja ulkonäöllisesti?

Ehkä pahin kysymys, on niin monia suosikkeja. Yleensä just se joka on kulloinkin työnalla. Jalava on hyvin kaunista, myös kotimainen vaahtera ja saarni. Työstön kannalta lehmus lienee aina yhtä hämmästyttävää, se kun on niin pehmeää mutta siihen tulee sellanen samettimainen pinta kuin itsestään. Sorvasin lehmuksesta muutaman valumallin hiljattain ja siinäkin sen tasalaatuisuus on vain eduksi.

Olet ollut mukana myös näyttelyissä, kerro hieman niistä?

Tässähän sitä koitetaan joka kinkereille mukaan mihin vain mahdollista, kun pitää yrittää itseään myydä. Kokeellisia puusoittimia, Woodism-näyttelyä ja sen sellaista. Näyttelyihin osallistuminen ainakin omalla tuotannolla on toki melko kallista, kun tekeminen maksaa ja ihan hirveitä määriä mitään isoa ei viitsisi tehdä omiinkaan nurkkiin lojumaan. Tällä hetkellä Woodism-näyttelyssä Helsingin Virka Galleriassa on esillä Kaivopuiston puista tehtyjä kalusteita.

Onko Lahti edelleen puu(työn)kaupunki?

Kyllä, sanoisin että Lahti on edelleen puukaupunki. Puisia rakenteita käytetään enenemissä määrin, ja puisia ulkoverhouksia on nähtäviiä aika näyttäviäkin. Pitää vaan poistua ihan siitä keskustasta ja vähän katsella ympärille.

Minkälainen on puuseppien arvostus nykyään?

Vaikea sanoa, tuntuu että ihan hyvällä tolalla se on. Kotimaista osataan kyllä edelleen arvostaa, ja jonkin asteista kestävää kehitystä, vanhojen tarpeiden kunnostuksen osaltakin on havaittavissa.

Sinulla on myös blogi, mitä aiheita se käsittelee?

Jep, puuta ja muuta. Ensisijaisesti koetan kirjoitella joistakin töihin liittyvistä jutuista, ja alaan liittyvistä sekä muista Lahden alueen tapahtumista, joihin tulee törmättyä omilla reissuilla. Havaintoja ja ihmetyksiä, ehkä jotain tee se itse -ideoitakin. Päivittelen sivuja kun aikaa riittää eli eriaatteessa joka viikko olen koettanut jonkun sepustuksen parin kuvan kera laittaa. Blogi toimii osittain myös omana muistiinpanopaikkana, mutta ensisijaisesti tietty mahdollisia asiakaskontakteja olen ajatellut. Tarpeeksi kun tekee kaikkea ja jauhaa kaikesta, niin voipi löytyä jostain joku joka kuollakseen tahtoo just sen jutun.

Minkälainen on ollut blogin vastaanotto?

En sen vastaanotosta tiedä, ei tule juurikaan palautetta, palautteen antaminen kun on tehty kovin vaikeaksi, jottei kaikki botit lataa sitä täyteen mainoksia. Mutta olen kuullut että siellä on joskus joku käynyt…

Jos aikaa jää kaikelta muulta, mitä muuta harrastat?

Noo jäähän tota aikaa pakostakin, vähä nukkumiselle ja loput menee sitten elelyyn. Koiraharrastus vie oman osansa. Noiden vinttikoirien parissa on tullut pyörittyä nyt oman koiran myötä nelisen vuotta. Olen havainnut itsestäni sellaisen piirteen että kun jotain tulee lähdettyä harrrastaan niin aika lailla täysillä siihen sitten lähdetään mukaan. Enemmänkin tekisi mieli vielä tehdä. Jatkoaikaa tarvii varmaan alkaa anomaan jostain.